Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Ludzie już przed wiekami marzyli, aby móc latać jak ptaki. Stało się to możliwe dzięki skonstruowaniu samolotów, będących tak popularnym środkiem transportu w współczesnym świecie. Jeśli interesujecie się lotnictwem lub po prostu jesteście ciekawi jak wyglądają te wspaniałe maszyny z bliska koniecznie powinniście odwiedzić Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Muzeum Lotnictwa Polskiego – historia powstania i zbiory

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie to według nas jedno z ciekawszych muzeów, które daj do dyspozycji odwiedzających tak wiele obiektów. Stworzony w okolicach Nowej Huty zbiór maszyn lotniczych zlokalizowano na terenie dawnego lotniska Rakowice – Czyżyny (jednego z najstarszych lotnisk wojskowych na świecie). Dlatego też istniejąc od 1964 r. muzeum mieszczące się przy Alei Jana Pawła II w Krakowie powinno stać się punktem obowiązkowym do odwiedzenia dla miłośników historii lotnictwa, jak również dla tych którzy marzą, aby stanąć przysłowiowe „oko w oko” z historycznymi maszynami. A jest co oglądać!

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - samolot PWS-26
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - samolot PWS-26

      W gmachu głównym muzeum, 3 hangarach, silnikowni i na placu wokół budynków będziecie mieli okazje zobaczyć 181 samolotów, 18 śmigłowców, 48 szybowców, 168 silników lotniczych i mnóstwo pamiątek lotniczych. Taka ilość otaczających człowieka maszyn zachwyci dorosłego, nie wspominając o radości przybywających tu dzieci. A co z ceną? Cóż, koszt zwiedzania to 15zł / os (bilet normalny), dzieci do 7 lat zwiedzają za darmo. Jednak, jeśli to dla Was zbyt wiele we wtorki muzeum otwiera swój podwoje dla odwiedzających za darmo! Zaczynajmy więc poznawanie podniebnych maszyn.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - wystawa w Gmachu Głównym
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - wystawa w Gmachu Głównym

Gmach Główny

      Po dotarciu na miejsce i zaparkowaniu na sporym, darmowym parkingu przy Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie udaliśmy się do Gmachu Głównego. Wraz z biletami otrzymaliśmy mapkę, która ułatwiła nam poruszanie się po przygotowanej ekspozycji. W budynku znajdują się toalety, sklepik z lotniczymi pamiątkami i pierwsze ekspozycje. Zaczęliśmy więc od zwiedzania wystaw właśnie tu.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - silnik samolotu
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - silnik samolotu

     Przy wejściu na główną wystawę w Głównym Gmachu przywitało nas śmigło samolotu zapowiadające początek tej wspaniałej nauki o historii lotnictwa. Po przekroczeniu progu wielkiej hali, naszym oczom ukazały się liczne samoloty rozmieszczone zarówno na wysokości naszych oczu jak i nad naszymi głowami. Widok bajeczny! Zobaczycie tu między innymi replikę Lotni Lilienthala, polski samolot myśliwski z 1935 r. PZL P 11c, polski samolot sportowy z 1939 r. RWD-13, czechosłowacki samolot akrobatyczny Zlin Z – 50LA „Żelazny” czy polski szybowiec akrobacyjny IS- 4 Jastrząb SP-1383.To tylko niektóre z prezentowanych maszyn.

     W sąsiedniej części Gmachu Głównego w Muzeum Lotnictwa Polskiego przygotowano coś co zachwyci szczególnie młodszych odwiedzających. Przygotowane w gablotach odznaczenia lotnicze oraz modele samolotów są przedsmakiem tego co czeka ich w dalszej części wystawy. W swoistym Aerolaboratorium młodzi odkrywcy przestworzy mogą poczuć się jak prawdziwi piloci, zajrzeć za stery samolotu, usiąść w lotniczym fotelu lub spróbować swoich sił w kręcącym się żyroskopie.

Silnikownia

      Po zwidzeniu wystaw w budynku głównym przeszliśmy obok ekspozycji na świeżym powietrzu, gdzie mogliśmy zobaczyć śmigłowiec papieski i samoloty szkolno – treningowe. W znajdującym się w ich sąsiedztwie budynku funkcjonuje tzw. Silnikownia w której macie okazje zobaczyć uszkodzone lub zniszczone samoloty (np. niemiecki samolot szkolny Albatros L.101 czy polski samolot dyspozycyjny LWD Szpak 2) lub przyjrzeć się budowie silnika samolotowego z bliska.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - silnikownia
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - silnikownia
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - silnikownia 1
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - silnikownia 1

Przeciwlotnicze zestawy rakietowe

      W czasach wojny lotnictwo działało także na niekorzyść wroga, próbując zniszczyć jego maszyny latające. Przy przejściu pomiędzy Silnikownią a Głównym hangarem przyjrzycie się wojskowym maszynom przeciwlotniczym. Zobaczyliśmy w tym miejscu m.in. pochodząca z ZSRR rakietową broń przeciwlotniczą 2K11 Krug, S-75M Wołchow (NATO: SA-2C Guideline) oraz również radziecką stację wykrywania i naprowadzania SURN 1S91M1.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Przeciwlotnicze zestawy rakietowe
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Przeciwlotnicze zestawy rakietowe

Główny hangar ekspozycyjny

      Widząc ogrom Głównego hangaru ekspozycyjnego łatwo można było się domyślić, że w tym miejscu Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zgromadzono najwięcej skarbów lotniczej techniki. Podobnie jak w Gmachu głównym także i tu samoloty i inne maszyny latające otaczają nas na ziemi i w powietrzu. Zaciekawieni zgromadzonymi zbiorami ruszyliśmy poznawać hangar.  Zainteresowało nas kilka maszyn m. in. czechosłowacki samolot szturmowy z 1952 r. Avia B.33 (lic. Ił-10) z kabiną pilota i strzelecką, niemiecki samolot szkolny z 1943 r. BückerBü 131 B Jungmann, czy ucharakteryzowany chyba na „rekina” wielozadaniowy amerykański samolot Cessna UC-78A Bobcat z 1941r.

      Nie są to jedyne maszyny z Głównego hangaru ekspozycyjnego. Ciekawym samolotem jest również amerykański Curtiss HawkII czyli samolot myśliwski, który brał udział w wystawie podczas Igrzysko Olimpijskich w Berlinie w 1936 r. Maszyn przedstawionych w hangarze jest bez liku, interesującym jest także model De Havilland DH.112 Sea Venom, czyli brytyjski samolot myśliwsko – bombowy z łamiącymi się w górę, składanymi skrzydłami. Istny odlot!  Różne barwy i rozmiary maszyn pochodzących z różnych części globu. Obok nich North American T-6G Texan amerykański samolot szklono – treningowy, nieopodal polski amatorski samolot z 1971 r.  Pieniążek „Kukułka”oraz amerykański samolot łącznikowo – obserwacyjny Piper L-4A Grasshopper. Każdy znajdzie tu coś co go zainteresuje – bombowce, myśliwce, samoloty szkoleniowe, samoloty rolnicze, sportowe,szybowce czy helikoptery. Mamy tu także radziecki bombowiec Polikarpow Po-2LNB, polski samolot szklono – treningowy z 1937r. PWS-26, polski myśliwiec PZL  P.11c, polski samoloty sportowe RWD – 13 i RWD – 21, brytyjski myśliwiec Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE, radziecki bombowiec Tupolew Tu-2S.

      A jeśli wolicie helikoptery na pewno zauważycie pomysłowy JK-1 Trzmiel,czyli polski śmigłowiec doświadczalny z 1956r.

Główna ekspozycja plenerowa

      Niestety z racji panującej w czasie naszej wizyty w muzeum zimy nie obeszliśmy wszystkich wystaw plenerowych. Ale postaramy się to nadrobić. Na Głównej ekspozycji plenerowej również jest co oglądać. Samoloty podzielono tu na kilka grup – śmigłowce, agrolotnictwo, aleję migów. Przy pięknej pogodzie warto tam zajrzeć i przyjrzeć się z bliska maszynom, gdyż do wielu z nich podobno można wejść.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - aleja MIG-ów
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - aleja MIG-ów

Skrzydła Wielkiej Wojny Małopolska 1914 – 2014

     Zmierzając przez Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie w stronę wystawy „Skrzydła Wielkiej Wojny Małopolska 1914 – 2014” minęliśmy maszyny latające dla NATO w latach 1949 – 2009, aby następnie zobaczyć przygotowaną ekspozycję.

     Skrzydła Wielkiej Wojny Małopolska 1914 – 2014 to wystawa, na której zaprezentowano maszyny jak i postaci pilotów okresu I Wojny Światowej na terenach Małopolski w setną rocznicę jej wybuchu. Wystawa zorganizowana w małym hangarze zawiera wiele interesujących maszyn a całość dopełniają liczne grafiki i aranżacje nadające miejscu fantastycznego klimatu. W hangarze zaprezentowano LFG Roland D.VIb, czyli posiadający drewniany klinkierowy kadłub niemiecki samolot myśliwski (1918r.), jak również ciekawy rosyjski rozpoznawczy samolot wodny z 1917 r. (tzw. łódź latająca Cesarskiej Marynarki Wojennej), czyli Grigorowicz M-15. Po przeciwnej stronie wystawy owiany sławą autentyczny brytyjski myśliwiec Sopwith F.1 Camel, dzięki któremu zestrzelono 11 maszyn wroga.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - grafika
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - grafika

     Skrzydła Wielkiej Wojny Małopolska 1914 – 2014 to wystawa, na której zaprezentowano maszyny jak i postaci pilotów okresu I Wojny Światowej na terenach Małopolski w setną rocznicę jej wybuchu. Wystawa zorganizowana w małym hangarze zawiera wiele interesujących maszyn a całość dopełniają liczne grafiki i aranżacje nadające miejscu fantastycznego klimatu. W hangarze zaprezentowano LFG Roland D.VIb, czyli posiadający drewniany klinkierowy kadłub niemiecki samolot myśliwski (1918r.), jak również ciekawy rosyjski rozpoznawczy samolot wodny z 1917 r. (tzw. łódź latająca Cesarskiej Marynarki Wojennej), czyli Grigorowicz M-15. Po przeciwnej stronie wystawy owiany sławą autentyczny brytyjski myśliwiec Sopwith F.1 Camel, dzięki któremu zestrzelono 11 maszyn wroga.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie -samoloty Halberstadt CL.II, LFG Roland D.VIb
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie -samoloty Halberstadt CL.II, LFG Roland D.VIb

     Bardzo spodobało nam się to, że twórcy wystawy poświęconej I Wojnie Światowej zadbali o to, aby odwiedzający Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie turyści mieli okazję przybliżyć sobie historię pilotów i ich maszyn walczących podczas działań wojennych. Zapewniają to liczne projekcje multimedialne i wspomniane przez nas klimatyczne grafiki. Na ich tle zobaczycie tu jeszcze: niemiecki samolot rozpoznawczy Albatros C.I.; dwupłatowy drewniany rozpoznawczy niemiecki samolot DFW C.V.; niemiecki samolot szkolny z 1917 r. LVG B. II. Bardzo okazałą maszyną jest także Halberstadt Cl.II będący drewnianym niemieckim myśliwcem z okresu I Wojny Światowej i również niemiecki Aviatik C.III. będący samolotem zwiadowczym.

NATO vs. Układ Warszawski

     Pozostał przed nami ostatni z hangarów, w którym starano się pokazać, jakim zapleczem zbrojeniowym i powietrznym dysponowały demokratyczne kraje zachodniej Europy należące do NATO a czym komunistyczne kraje podlegające ZSRR. Wystawy w hangarze dzielą się kontrastowo na pół, jednak przy żadnej ze stron nie brakuje przykładów maszyn bojowych. Mieliśmy okazję obejrzeć tu także lotnicze fotele pochodzące i porównać ich zmieniający się wygląd na przestrzeni lat.

Muzeum Lotnictwa Polskiego wMuzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - helikopter Sud-Aviation SE-3160 Alouette III - kokpit
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - helikopter Sud-Aviation SE-3160 Alouette III - kokpit

     Jednym z ciekawszych elementów ekspozycji dotyczących NATO i Układu Warszawskiego jest włosko – amerykański myśliwiec Lockheed F-104S ASA-M Starfighter  do którego wnętrza  udało nam się zajrzeć, amerykański śmigłowiec obserwacyjny Bell CH-136 Kiowa oraz  francusko – szwajcarski śmigłowiec wielozadaniowy Sud-Aviation SE-3160 Alouette III.  Jedyny pojazd niewyposażony w skrzydła w tym hangarze to wspaniały samochód Buick Riviera Model 1964.

       Kończąc nasze zwiedzanie budynków ekspozycyjnych w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie byliśmy naprawdę usatysfakcjonowani tym, co udało nam się zobaczyć. Wspaniałe maszyny latające o różnym wyglądzie i zastosowaniu, okraszone przybliżającymi ich historie grafikami, multimedialnymi dodatkami i opisami uświadomiły nam jak bardzo są ciekawe i jak samoloty były ważne w historii ludzkości na świecie. Miejsce takie jak krakowskie Muzeum jest gratką nie tylko dla miłośników lotnictwa, lecz także dla laików których zapewne zachwycą tutejsze samoloty jak i możliwość sprawdzenia się w roli pilota w Aerolaboratorium . Dlatego jeśli chcecie zobaczyć je na żywo wybierzcie sie do Krakowa. A przy odrobinie szczęścia podczas pikniku lotniczego organizowanego tu rokrocznie będziecie świadkami królowania wielu z prezentowanych tu maszyn w powietrzu.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - strój pilota
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - strój pilota

       Aby choć trochę oddać klimat panujący wśród wiekowych maszyn staraliśmy się nadać zdjęciom lekko “postarzony” charakter, dlatego mamy nadzieję że zastosowany przez nas efekt przypadnie Wam do gustu!

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - samolot PZL 23B Karaś (makieta)
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - samolot PZL 23B Karaś (makieta)
Więcej informacji znajdziecie pod adresem: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Dodaj komentarz