Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie – zabytkowe tramwaje
Komunikacja miejska w postaci autobusów, tramwajów czy trolejbusów cieszy się ogromną popularnością szczególnie w większych miastach od wielu dziesiątek lat. Nie jest więc przypadkiem, że w Krakowie, w Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. Św. Wawrzyńca 15, zobaczycie kompleks tramwajowej zajezdni i zabytkowe tramwaje.
Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie znajdujące się przy ul. św. Wawrzyńca 15 już widziane z oddali przyciąga wzrok sporych rozmiarów budynkami dla pierwszego taboru tramwajowego w mieście. W dawnych budynkach zajezdni krakowskiego wąskotorowego tramwaju elektrycznego od 1998 r. działa muzeum gromadzące zbiory związane z rozwojem komunikacji miejskiej jak również dotyczące historii gazownictwa, energetyki, rozwoju techniki czy gospodarki komunalnej. Wiadomo, że kursujące w królewskim mieście tramwaje obok autobusów są najpopularniejszym środkiem grupowej komunikacji i że było tak również kilkadziesiąt lat temu. Dzięki działalności krakowskiego Muzeum Inżynierii Miejskiej i gromadzeniu przez nich zmieniającego się na przestrzeni lat taboru tramwajowego, będziecie mili okazję poczuć klimat historycznych maszyn.
Zabytkowe tramwaje na ul. św. Wawrzyńca nie wzięły się tu przypadkowo. Przed laty, w 1882 r. w sąsiedztwie gazowni utworzono w tym miejscu pierwszą konną zajezdnię tramwajową w Krakowie. Jednak już w 1900 r. zgodnie z projektem Karola Knaussa wzniesiono kompleks budynków wozowni i hali warsztatowej wąskotorowego tramwaju elektrycznego. Stopniowo był on przystosowywany do obsługi tramwajów normalnotorowych jak i autobusów. Pomysł przystosowania budynków dawnej zajezdni pod muzeum zakiełkował pod koniec XX w. gdy budynki opustoszały i zaczęły popadać w ruinę. Dlatego też od 1998 r. podjęto się prac konserwatorskich trwających aż do 2007 r., aby przywrócić temu miejscu dawny blask.
Kolekcja zabytkowego taboru tramwajowego w Krakowie jest największym i najbardziej reprezentacyjnym zbiorem tego typu w Polsce. Odwiedzając zajezdnię w Muzeum Inżynierii Miejskiej mieliśmy okazję poczuć się, jak gdyby za pomocą czarodziejskiej różdżki ktoś przeniósł nas w czasie o ponad wiek w tył. W ponad stuletniej hali tramwajowej zajezdni czekało na nas kilkanaście historycznych wagonów tramwajowych, z czego do trzech mogliśmy wejść, a nawet usiąść na dawnych ławkach i fotelach. Co więcej, znajdujące się tu eksponaty są w pełni działające i w czasie wakacji, w niedziele, wyruszają na krakowskie ulice, aby wozić turystów i mieszkańców na linii „0”.
Zabytkowy tabor tramwajowy
Odrestaurowane wagony i lokomotywy udostępnią do oglądania odwiedzającym naprawdę są warte uwagi. Przebywając wśród nich można poczuć klimat dawnych czasów oraz wczuć się w skórę osób korzystających z komunikacji miejskiej przed laty.
Zobaczycie tu m.in.:
- wagon silnikowy SN1 kursujący z krakowskimi tramwajami normalnotorowymi pierwszego typu z 1912r.
- wagon silnikowy SN4 czyli pochodzący z 1910r. jedyny tego typu pojazd, który przyjechał do Krakowa w 1941 r. z Eberswalde po likwidacji tamtejszego taboru tramwajowego
- lokomotywę tramwajową BT1 z 1921r., która była wykorzystywana we Wrocławiu do przetaczania towarowych wagonów tramwajowych po sieci tramwajowej
- wagon doczepny PN3 pochodzący z 1909 r., jest to jeden z 20 sprowadzonych do Krakowa w 1941 roku z Norymbergi
- wagon silnikowy Ring z którego korzystano w Gdańsku od 1930 roku, jest to jeden z 2 zachowanych egzemplarzy
- wagon silnikowy SN2 z 1938 roku, został dostarczony do królewskiego miasta tuż przed wybuchem II Wojny Światowej i jest to jedyny zachowany egzemplarz ostatniego typu krakowskich wagonów tramwajowych
Oprócz wystawy stałej z tramwajami Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie dysponuje także innymi wystawami m.in. czasową wystawę edukacyjną „To takie proste” na której możecie poczuć się jak mali naukowcy i konstruktorzy rozwiązując różne zadania w czterech sektorach („Główka pracuje”, „Mechaniczny plac zabaw”, „Pomyśl, zrozum, zrób”, „Techno świat”), oraz stałą wystawę „Więcej światła”, która dzięki przygotowanym w sali eksperymentom przybliża zwiedzającym naturę światła. Zazwyczaj muzeum oferuje odwiedzającym więcej dostępnych wystaw, jednakże znajdujące się w sąsiednich halach ekspozycje aktualnie były w przebudowie.
Wybierając się do Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie z łatwością traficie na ul. Wawrzyńca z pobliskich przystanków komunikacji miejskiej. Jednak, jeśli podróżujecie samochodem musicie zaparkować na sąsiadującej z muzeum ulicy, gdyż obiekt nie dysponuje parkingiem.
Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie jest miejscem godnym polecenia. Wystawa stała z taborem tramwajowym będzie atrakcyjna dla turystów w każdym wieku i pozwoli obserwującym cofnąć się w czasie, do lat największej świetności zebranych tu wagonów i lokomotyw. Natomiast wystawy z eksperymentami ze światłem i wystawa „To takie proste” skierowane są przede wszystkim do najmłodszych, lecz i dorośli mogą w sobie odkryć nutkę naukowca (tak jak pewna starsza Pani, która z zachwytem korzystała z okularów VR). Sugerujemy też abyście przed odwiedzinami na bieżąco sprawdzali dostępne w muzeum wystawy, które są dość często zmieniane, i wybrali dla siebie te najbardziej atrakcyjne. Jak przypuszczamy nie jest to nasza ostatnia wizyta w tym insertującym miejscu.
- Atrakcje
- 2 marca, 2019
- aw-foto
- Brak komentarzy