Dolina Będkowska

W zespół Parku Krajobrazowego Dolinek Krakowskich wchodzi 7 dolinek. Jednak chyba największym skarbem pośród nich jest właśnie Dolina Będkowska. Ta jedna z najdłuższych dolin Wyżyny Krakowsko – Częstochowskiej liczy 7 km, a na jej terenie zobaczycie wiele skalnych ostańców o bardzo charakterystycznych nazwach. Znacie te skały?

Licząca 7 km Dolina Będkowska biegnie od Łączek Kobylańskich aż po Jerzmanowice. Pokonanie tej trasy nie powinno być jednak dla Was trudne, gdyż przez całą dolinkę prowadzi asfaltowa droga, a przy niej przygotowano miejsca na odpoczynek czy możliwość posilenia się a punktach gastronomicznych. Co więcej, piękno otaczającej przyrody i dużo zieleni pozwalają na regenerację sił. Natomiast jeśli lubicie górską wspinaczkę, również i tu jak i w innych dolinkach krakowskich znajdziecie liczne szlaki wspinaczkowe.

Dolina Będkowska - skała Dupa Słonia

Dojazd i parking

Chyba jak większość odwiedzających dolinki krakowskie zastanawialiśmy się, jak dojechać i gdzie zostawić nasz pojazd. My jadąc od Krakowa kierowaliśmy się w kierunku Factory Kraków, a następnie przez Brzezie i Kobylany do Będkowic. W Będkowicach, na parkingu przy straży zostawiliśmy nasz samochód. Tu też macie możliwość zaopatrzyć się w najpotrzebniejsze rzeczy w lokalnym sklepiku czy odpocząć pod pobliską altanką.

Do Będkowic dojedziecie także krakowskimi autobusami nr 210 lub nocnym 910.

Dojście do Doliny Będkowskiej

Dolina Będkowska - skały w lesie

W Będkowicach zadbano o to, aby ich lokalna atrakcja był łatwa do odnalezienia przez turystów. Wychodząc spod ulokowanej przy ul. Rynek 9 remizy, bez trudu odnaleźliśmy po prawej stronie, znak wskazujący kierunek z dolinką. Po przejściu ok. 250 m chodnikiem przy głównej drodze doszliśmy do skrzyżowania z bitą ścieżką (przy lodziarni Lodowa Dolina), prowadzącą do Doliny Będkowskiej.

Dolina Będkowska - skała Rotunda

Biegnąca do doliny ścieżka opada w dół. Po drodze czekają na Was kręte dróżki skryte wśród drzew oraz pojedyncze skały. Chociaż ten fragment trasy nie jest wyasfaltowany bez większych trudności powinna tędy przejść rodzina z wózkiem. Dojście do ul Jurajskiej – asfaltowej, szerokiej drogi biegnącej Dolina Będkowską zajmie Wam od tej strony ok 15 min, gdyż liczy ok 1km.  Po drodze spotkaliśmy pierwsze będkowskie ostańce – Rotundę czy Wysoką. Po przejściu przez mostek nad Będkówką dalszą część do serca doliny pokonywać będziemy asfaltem.

Dolina Będkowska - przejście nad Będkówką

Z ul. Jurajskiej podziwiać mogliśmy wznoszące się po prawej piękne skały majaczące wśród drzew m.in. Wysoką czy przybliżającą się do nas z każdym krokiem Sokolicę. Po lewej natomiast minęliśmy kapliczkę pod Wysoką.

Dolina Będkowska - Wysoka i Sokolica

Po pokonaniu ok. 1 km nie sposób nie było zauważyć zagęszczenia ludzi w tym miejscu. Spowodowane było to ulokowaniem w tym miejscu parkingu, jak również małych punktów gastronomicznych i Bradysówki (gospodarstwa agroturystycznego z polem campingowym). To tu możecie posilić się lub odpocząć podziwiając pobliską Sokolicę i wspinających się na nią wspinaczy.

Dolina Będkowska - Sokolica i punkty gastronomiczne

Wodospad Szum i Dupa Słonia

Dolina Będkowska - Wodospad Szum

Przed nami ok 250 m do pięknego Wodospadu Szum. To urokliwe miejsce na płynącej przez dolinę Będkówce naprawdę uspokaja. Jest to tymsamym największy wodospad na terenie Dolinek Krakowskich. Po przekroczeniu mostka biegnącego nad rzeczką i przejściu na jej lewy brzeg dotrzecie do najbardziej charakterystycznej skały w Dolinie Będkowskiej – Dupy Słonia.

Dolina Będkowska - skała Dupa Słonia

Brandysowa Polana to istny raj dla wspinaczy.  Znajdują się tu skały z licznymi szlakami wspinaczkowymi. Do najbardziej popularnych należy przede wszystkim Dupa Słonia (Będkowska Baszta), Babka i Dupeczka. Nawet jeśli nie jesteście miłośnikami górskiej wspinaczki czeka tu na Was polanka z miejscem do piknikowania i odpoczynku.

Dolina Będkowska - skała Babka

Czarcie Wrota

Dolina Będkowska - skała Iglica

Kontynuując naszą wycieczkę, musieliśmy wrócić się przez mostek przy Wodospadzie Szum na wyasfaltowana ulicę. Tu też czeka na nas kolejna piękna skała – Iglica.  Podążając drogą w kierunku Łazów po ok. 750 m doszliśmy do skrzyżowania, którym doszlibyśmy do owej miejscowości idąc w lewo. Jednakże nasz szlak wiódł w prawo pod górkę.

Dolina Będkowska - skały Czarcie Wrota

Podążając pnącą się w górę drogą zwaną Pod Sokolicą dotarliśmy do potężnej formacji skalnej, pośrodku której biegła nasza droga. Były to tzw. Czarcie Wrota (Piekielna Brama). Skały zrobiły na nas wrażenie, gdyż ich wysokość waha się od 14 do 24 m. Czarcie Wrota były ostatnimi skałami jakie pozostały nam do zobaczenia w Dolinie Będkowskiej przed jej opuszczeniem. Ostatni odcinek do drogi głównej spod skał zajął nam 5 min. Po wyjściu z dolinki na ul. Browar skierowaliśmy się do centrum wsi, gdzie czekał na nas samochód.

Po pokonaniu ok.7 km trasy byliśmy zadowoleni z możliwości podziwiania tak pięknej przyrody. W sumie trasa nie jest trudna, jedynie w weekendy przeszkadzać może spora ilość osób odwiedzających Dolinę Będkowską. Zachęcamy Was jednak, abyście sami przekonali się jak wygląda podkrakowska dolinka, w której spotkacie skałki o charakterystycznych nazwach tj. Dupa Słonia, czarcie Wrota, Iglica, Babka, Dupeczka i wiele innych.